Deel deze pagina:

BURST - Judo wordt beschouwd als een veilige sport, toch blijft het een contactsport en is er altijd een kans op een ongeluk. In elke club is er wel al eens iemand hard met het hoofd tegen de mat gevallen of is er wel al eens iemands hoofd tegen iemands anders hoofd gebotst. Dikwijls houdt men hier niets aan over, maar soms kan dit een hersenschudding tot gevolg hebben. Uit een studie bleek dat 4% op 4.659 judoka’s wel al eens een hersenschudding opliep tijdens het judoën [1].

Symptomen van een hersenschudding zijn: hoofdpijn (waarbij pijnstillers niet helpen), duizeligheid, misselijkheid, braken, geheugenverlies, coördinatieproblemen, evenwichtsproblemen, ongewoon gedrag, stemmingswisselingen, verdoofd gevoel, verwardheid en/of bewustzijnsverlies [7].

Over het herstel van een sportgerelateerde hersenschudding zijn er nog altijd veel onzekerheden. Het advies van artsen en neurologen is meestal om eerst een paar dagen te rusten en vervolgens geleidelijk aan terug te starten met fysieke activiteiten. Het is belangrijk om zeker niet te snel terug te keren naar de mat. Een tweede opeenvolgende hersenschudding is dikwijls ernstiger dan de eerste, daarom wordt dit risico best zo veel mogelijk vermeden [4].

Qua voeding zijn er enkele interessante theorieën die het herstelproces kunnen versnellen. Helaas zijn die ideeën moeilijk te onderzoeken; je kan immers niet opzettelijk iemand een hersenschudding geven om dan te onderzoeken wat werkt en wat niet. Daarom blijft de materie vaag en wordt onderzoek voornamelijk gedaan op dieren.

Creatine monohydrate

Naast de bekende voordelen op prestaties, ziet creatine suppletie er veelbelovend uit voor een versnelde revalidatie van een hersenschudding. Men weet dat de hersenen na een hersenschudding meer energie (ATP) nodig hebben om te genezen. Creatine kan helpen door deze energiereserves sneller aan te vullen [2].

Aangezien het enkele dagen duurt voordat creatine zijn effect heeft, is het natuurlijk de vraag of het nuttig is om creatine te gaan gebruiken na een hersenschudding, vermits een hersenschudding meestal binnen 2-3 weken verdwijnt [5]. Atleten die reeds creatine gebruiken kunnen eventueel wel genieten van een sneller herstel, zij stoppen hier dan best ook niet mee.

Omega 3

Een studie op dieren toonde een verminderde structurele schade en cognitieve achteruitgang aan wanneer een omega 3 supplement werd ingenomen voor of na het oplopen van een hersenschudding [2,5]

Omega 3 is een essentieel vetzuur, het is aanbevolen om 250 mg-500 mg per dag in te nemen. In de natuur vind je omega 3 vooral in vette vis. De dosis voor een optimaal herstel van een hersenschudding is nog niet goed geweten, maar zal waarschijnlijk hoger zijn dan de gebruikelijke aanbevolen dosis. Als je een hersenschudding hebt opgelopen, kan je een Omega 3 supplement nemen tot 5g per dag gedurende een korte periode [3].

Curcumine

Curcumine is een fytochemische stof die voorkomt in kurkuma en vaak in de keuken als specerij wordt gebruikt. Het is aangetoond dat suppletie met curcumine het evenwicht verbetert na een hersenschudding [2].

Curcumine is een supplement dat reeds populair is bij atleten vanwege het ontstekingsremmende effect [5]. De aanbevolen dosering voor curcumine is 2-3 x 500 mg per dag [6].

Antioxidanten

Resveratrol is een polyfenol dat voorkomt in rode wijn en noten. Het is een krachtige antioxidant die neuroprotectieve effecten heeft bij degeneratieve neurologische aandoeningen. Studies hebben aangetoond dat het de hersenen kan beschermen door de levensduur van de cellen te verhogen, ook na hersenschudding [2].

Vitamine C en E kunnen de ernst van hersenletsel verminderen door oxidatieve stress na een hersenschudding te verminderen. Interessant genoeg was dit effect groter wanneer een combinatie van deze twee vitamines werd ingenomen [2].

 

Hoewel het nog te vroeg is om te beweren dat deze supplementen je zeker zullen helpen het herstelproces te bevorderen, hebben ze allemaal andere gezondheidsvoordelen en zullen ze je genezingsproces niet schaden. Wel moet men bij het innemen van een supplement steeds de doping regulering in acht nemen.

In ieder geval moet een atleet die een hersenschudding heeft opgelopen, worden gevolgd door een arts en voldoende tijd nemen vooraleer terug te keren naar de mat.

 

Amelie Rosseneu

[1] Akoto, R., Lambert, C., Balke, M., Bouillon, B., Frosch, K.H., Hoher, J., (2017), Epidemiology of injuries in judo: a cross-sectional surey of severe injuries based on time loss and reduction in sporting level, British Journal of Sports Medicine; 0:1–8.

[2] Ashbaugh, A., McGrew, C., (2016), The role of nutritional supplements in sports concussion treatment, Current sports medicine reports; 15(1):16-9.

[3] EFSA, (2012), Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA) and docosapentaenoic acid (DPA), EFSA Journal: 10(7):2815.

[4] Gupta, A., Summerville, G., Senter, S., (2019), Treatment of acute sports-related concussion, Musculoskeletal Medicine; 12:117–123.

[5] Maughan, R.J., Burke, L.M., Dvorak, J., Larson-Meyer, D.E., Peeling, P., Phillips, S.M.,…, Engebretsen, L., (2018), IOC consensus statement: dietary supplements and the high-performance athlete, British journal of sports medicine; 52:439–455.

[6] https://examine.com/supplements/curcumin/

[7] https://www.nhs.uk/conditions/concussion/

Sponsors

Sponsors